projektowanie wnętrz biurowych w Bydgoszczy, wnętrze biura

Projektowanie wnętrz biurowych Wybrane aspekty w kształtowaniu się przestrzeni biurowych. Część III- podmiot.

Pracownik

W trakcie przemian, jakie dokonywały się w kształtowaniu środowiska pracy, najistotniejszym aspektem stało się zapewnienie komfortu użytkowania przestrzeni przez pracownika. Odpowiednio zaprojektowane biuro i jego wnętrz wpływa na większą wydajność, kreatywność i zadowolenie pracownika. Jednocześnie pracownik utożsamia się z grupą, z którą pracuje i z organizacją dla której pracuje.

Świetnym przykładem potwierdzającym wymienione tezy, jest biuro Deere & Company stworzone przez amerykańskiego architekta fińskiego pochodzenia Eero Saarinena.

Analiza budynku biurowego projektu architekta Eero Saarinena

Biuro stało się przedmiotem głębokiej analizy przeprowadzonej przez antropologa, badacza i krytyka architektury Edwarda Hall’a (Czwarty wymiar w architekturze). Hall, zobaczywszy potężny, dostojny, wykonany z kortenu budynek, ulokowany w malowniczej, ale też dość zasadniczej w wyglądzie (w sąsiedztwie późno-wiktoriańskich budynków z cegły)-   części Stanów Zjednoczonych Moline, Illinois, zastanawiał się jak  będzie on odbierany przez pracowników, ludzi z prowincjonalnego miasteczka, kontrahentów, innych architektów wnętrz.

Aby dowiedzieć się jak budynek oddziałuje na użytkowników i czy spełnił pokładane w nim nadzieje, Hall przyjrzał się procesowi projektowemu oraz przeprowadził szereg wywiadów i ankiet wśród losowo wybranych pracowników niższego i wyższego szczebla oraz kierownictwa przed przeprowadzką, tuż po, po 2 oraz po 5 latach użytkowania biurowca.

Dbamy. Dbamy o jakość, Dbamy o szczegóły. Niezawodność i trwałość naszych produktów jest dla nas ważna. Dbamy o naszych klientów, o maszyny, które robimy, i o ludzi, którzy je robią i sprzedają.[1] Przesłanie firmy stało się podstawą w projektowaniu biurowca. Saarinen uważał a building is a statement- czyli budynek jest stwierdzeniem, deklaracją, oświadczeniem, komunikatem, a każda forma jest treścią. Architekt poświęcił wiele energii, aby budynek stał się deklaracją firmy.


[1] W.A. Hewitt, prezes i dyrektor firmy Deere

Założenia do projektu i wnętrz

– zebranie wszystkich pracowników w firmie i poprawić warunki pracy w stosunku do poprzedniej siedziby, która mieściła się w wielu budynkach);

– stworzenie budynku, który przyciągnie i zatrzyma wyższy personel;

– stworzenie nowoczesnego budynku, który poprawiłby wizerunek firmy na świecie, ale też

– podniósł walory architektoniczne okolicy i standardy miejscowej społeczności;

– stworzenie budynku, który pasowałby do przedsiębiorstwa produkującego maszyny rolnicze.

Istotny był również dobór miejsca.

Otoczenie tworzy układy przestrzenne, które wydobywają standardowe zachowania zgodne z wiążącymi, choć ciągle nie zwerbalizowanymi zasadami, bardziej zniewalającymi i bardziej jednorodnymi niż tak indywidualna zmienna jak osobowość. Dalekie od pasywności otoczenie wchodzi w interakcje z ludźmi.[2] Saarinen wielokrotnie spacerował po okolicy zanim zdecydował się na wybudowany układ. Również wnętrza  zostały zaprojektowane z ogromną dbałością o uzyskanie maksymalnych widoków tak, aby każdy dział miał dużą otwartą przestrzeń usytuowaną tuż obok zewnętrznej przeszklonej ściany. Otoczenie stało się też przyczynkiem do ograniczonej kolorystyki we wnętrzu- zewnętrze miało stać się częścią wnętrza i wprowadzić kolor.


[2] Roger G. Barker, Ecological Psychology, Stanford University Press 1968

Projekt

Cały budynek powstał w oparciu o moduł 12×15 stóp. Zanim podjęto jakiekolwiek decyzje odnośnie budowy testowano wszystkie rozwiązania. Tworzono modele w skali 1:1, powstała nawet makieta dwupiętrowego przęsła wraz z łamaczami słońca z refleksyjnymi szybami, proponowaną kolorystyką, i meblami. Wszystko sprawdzał Hewitt i powołany komitet budowy. Hewitt organizował wycieczki do powstającego biura, tak, aby pracownicy mogli czynnie uczestniczyć w procesie projektowania i zgłaszać swoje uwagi. Dobierano najmniejsze szczegóły takie jak sztućce, zastawy, klamki, tabliczki informacyjne, zasobniki z papierem. Można by już stwierdzić, że projekt był bardzo skrupulatnie dostosowywany do potrzeb przyszłych użytkowników. Saarinen nie budował pomnika własnego ego.

Odbiór przestrzeni podczas użytkowania

A co na to pracownicy w pierwszych chwilach po przeprowadzce?

Niektórzy stwierdzili, że nie będą lubić tego budynku, ponieważ trzeba będzie się w nim zabrać do roboty (co akurat było bardzo pozytywnie oceniane przez personel wyższego szczebla). Biurowiec nazwany został nawet maszyną do pracy. Staranne projektowanie wnętrz biur opłaciło się. Dominowało ekstremalne poczucie porządku, efektywności, schludności i precyzji we wnętrzu, co udzieliło się wszystkim zatrudnionym. Odzież wierzchnia znajdowała się  w szafach, obowiązywała zasada ‘czystego biurka’, w miejscu pracy znajdowało się tylko kilka osobistych drobiazgów. Każdy dział był odgrodzony, ale ruchome, przesuwne ścianki umożliwiały zmiany organizacyjne. Stanowiska pracy zostały doskonale i wygodnie wyposażone. Każdy zauważał przyjemność z możliwości obserwowania otaczającej przyrody.

Wpływ nowych warunków dla większości działał stymulująco, zmienił ich podejście pracy: stali się bardziej skorzy do poszukiwań nowych rozwiązań, nie kierując się nawykami. Dla niektórych budynek działał negatywnie ze względu na zakaz umieszczenia osobistych elementów pracownicy nie utożsamiali się z własnym miejscem pracy.

Przez duże przeszklenia mieli wrażenie, że są obserwowani, co ograniczało ich swobodę w zachowaniu (np. kładzenie nóg na biurku, zdjęcie krawatu). Zwrócono uwagę na otwarte przestrzenie pracy, które dla jednych działają pobudzająco, dla innych rozpraszająco. Błędem okazało się zastosowanie pojedynczych szyb w oknach- w zakresie  fizjologicznych warunków funkcjonowania biura zauważono, że aby utrzymać nie zaparowane szyby okien należy utrzymywać we wnętrzu niski poziom wilgotności, a co za tym idzie wysuszenie pomieszczeń i wprowadzenie dodatkowego napięcia.

Pracownicy nieco narzekali na ograniczoną przestrzeń do spotkań nieformalnych, które mogą odbywać się wyłącznie w cafeterii i lunchbarze, w poprzednim biurze warunki pracy były nieco mniej formalne. Oddalenie biurowca od miasta spowodowało, że w trakcie przerwy lunchowej pracownicy nie mogą wyjść na miasto, skorzystać z innych restauracji, czy zrobić zakupy. Przez zakaz wprowadzanie własnych dodatków użytkownicy odczuwali brak kolorów. Zaczęto wprowadzać dzieła sztuki, które ożywiły dotychczasowy, monochromatyczny koloryt.

Identyfikacja z organizacją

Po kilku latach funkcjonowania biura mimo, że budynek nie jest taki przyjacielski i przytulny, użytkownicy stwierdzają, że wpływa pozytywnie na postawy pracowników w stosunku do firmy. Nie spodziewali się, że będą pracowali w słynnym obiekcie, a to stało się źródłem ich dumy i prestiżu. Cechą budynku jest to, że opowiada o firmie jako organizacji, która patrzy do przodu, a przy tym posiada solidną bazę. To poprawia rekrutację personelu, umożliwia zatrudnienie osób lepiej wykwalifikowanych i z większymi możliwościami. Odnotowano poprawę w ubieraniu się (ze względu na jakość budynku, ale też na liczne wycieczki zagraniczne). Mimo obaw, że konserwatywni klienci firmy (farmerzy) będą mieli za złe zbytnie wydatki, to oni najbardziej identyfikują się z nową siedzibą Deere. Przybywają  z każdego zakątku Stanów, aby zobaczyć biurowiec.

Jakość pracy

Po 5 latach funkcjonowania biura na pytanie co sądzisz o swoim miejscu pracy? zdecydowana większość odpowiadała pozytywnie, używając sformułowań idealnie, bardzo odpowiednio. Aranżacja miejsca ułatwia pracę, nie dokonywano żadnych zmian w miejscach pracy (poza tymi związanymi z reorganizacją działów), w budynku nie ma niczego, co utrudniałoby pracę. Wpływ budynku na przyzwyczajenia w pracy jest pozytywny, pracownicy są wdzięczni za piękno i usprawnienie stanowisk pracy. Budynek poprawia wizerunek firmy, podnosi jej prestiż nadając międzynarodowe uznanie. Pracownicy stwierdzają, że czują się w swoim miejscu komfortowo i z chęcią idą do pracy. W tym budynku ludzie pracują lepiej, wydajniej. Dogłębne zrozumienie potrzeb organizacji i pracownika pozwoliło na zaprojektowanie przestrzeni adekwatnej i zapewniającej komfort użytkowania, co w sposób bezpośredni przełożyło się na jakość pracy ku zadowoleniu pracowników i pracodawcy.

projekt wnętrz biurowych, biurowiec, architekt Saarinen, biurowiec Deer




widok na budynek biurowy, w otoczeniu park i jezioro
źródło: https://hiveminer.com/Tags/office,worldheadquarters
projekt wnętrz biurowych Bydgoszcz, biurowiec, amerykański architekt Saarinen,


strefa ekspozycyjna, widok na zieleń
źródło: https://hiveminer.com/Tags/office,worldheadquarters
projekt wnętrz biurowych Bydgoszcz, biurowiec wśród zieleni, corten
otaczająca przyroda ‘wchodzi’ do wnętrz biurowca
źródło: https://hiveminer.com/Tags/moline%2Csaarinen/Timeline
projekt wnętrz biurowych Bydgoszcz, biurowiec, amerykański corten, przestrzeń biurowa, aranżacja wnętrz biurowych
całkowicie przeszklony łącznik z widokiem na otaczający zielony krajobraz
źródło:https://hiveminer.com/Tags/office,worldheadquarters
aranżacja wnętrz biurowych Bydgoszcz
widok z jednego z pomieszczeń biurowych
źródło: https://hiveminer.com/Tags/office,worldheadquarters

Podziel się swoją opinią